Kunstzinnige vorming, de creatieve ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich breed ontwikkelen en dat ze zich oriënteren op kunstzinnige en culturele aspecten die een rol spelen in hun leefwereld. Dat zij kennis verwerven van de actuele kunstzinnige en culturele diversiteit en dat ze die leren begrijpen en waarderen. Wij vinden het van belang dat onze leerlingen zich leren openstellen voor kunstzinnige aspecten, dat zij kunnen genieten van schilderijen en beelden, van muziek, van taal en beweging en daarop kunnen reflecteren. Tenslotte bieden we kunstzinnige vorming aan, omdat onze leerlingen zich ook op die manier kunnen uiten (gevoelens en ervaringen).Wij geloven dat kunstzinnige vorming bijdraagt aan verschillende doelen en opbrengsten zoals persoonlijke ontwikkeling, zelfbeeld, identiteitsvorming en burgerschapscompetenties. Kunstzinnige activiteiten sluiten ook goed aan op meer algemene cognitieve vaardigheden (reflectievermogen, creativiteit, kritisch denken), motorische ontwikkeling en aan communicatieve en sociale vaardigheden (samenwerken, empathie, zelfvertrouwen).Vanuit onderzoeken is bekend dat door het werken aan projecten/binnen thema's betekenisvol lesmateriaal voor leerlingen kan worden ontwikkeld en aangeboden. Dit is naast kennisverbreding ook gericht op het ontwikkelen van de 21ste eeuwse vaardigheden; creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken en samenwerken. De verbinding van cultuuronderwijs met andere leergebieden levert leerlingen veel op en het is ook de ambitie van de school om in de toekomst twee keer per schooljaar middels een gemeenschappelijk hoofdthema dit aan te bieden en de ontwikkelkansen te benutten.Wij zijn Cultuurpartner van Triade en geven, mede ondersteunt door de experts die aan ons verbonden zijn, een divers aanbod. Elk schooljaar komt er een nieuwe discipline binnen de school aan bod. Ons eigen atelier is ingericht op het bieden van begeleiding in ontwikkeling van vaardigheden gericht op de beeldende vorming.Wij geven teken- en handvaardigheidslessen (kleur, vorm, ruimte, textuur, compositie) volgens de verschillende fases van het creatief proces: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en reflecteren.Wij geven muzieklessen (inclusief het leren gebruiken van instrumenten).Wij benutten ons cultuuronderwijs ook om middels het werken met thema's leergebieden te verbinden en te versterken.Wij besteden aandacht aan dramatische expressie.
Een groot, kleurig podium heeft een centrale plek in onze school. In onze hal bevindt zich een atelier. In het atelier zijn allerlei materialen te vinden, welke gebruikt kunnen worden om te werken aan creatieve leerdoelen. Leerlingen werken in het atelier aan ontwikkelingsdoelen op creatief gebied volgens de fases van het creatief proces. Zij doen vaardigheden op in het werken met verschillende materialen. Deze vaardigheden leggen zij weer uit in de eigen groep zodat daar ook gewerkt kan worden aan de leerlijn expressieve vorming.